יום רביעי, 31 במרץ 2010
מלחמת גוג ומגוג הינה שם כללי למלחמה כוללת שתיערך באחרית הימים, ושישתתפו בו חלק גדול ממדינות העולם, ובפרט מדינות אשר הרעו לעם ישראל במשך הדורות.
שמה של המלחמה לקוח מנבואתו של יחזקאל (לח-לט), אך המלחמה אינה מתוארת רק בפרקים אלה שבתנ"ך. עפ"י היהדות אותה מלחמה בדיוק מתוארת גם ע"י נביאים אחרים במקומות שונים בתנ"ך, ובפרט במקומות רבים בתרי עשר, שהמפורסם בהם הוא זכריה (י"ב-י"ד).
עפ"י הפשט היה נראה כי כל העמים הרבים שיבואו להילחם יילחמו נגד ישראל בקרב על ירושליים, אבל מתוך הפרשנויות השונות, ובעיקר עפ"י הזוהר הקדוש (וגם עפ"י המלבי"ם) המלחמה תיערך בין שני מחנות של עמים, שינסו להשיג שליטה ככל הנראה בירושליים.
מובא בשם חז"ל כי מלחמת גוג ומגוג למעשה מחולקת ל-3 חלקים שונים, והדברים מתאימים לאמור בזוהר פרשת וארא, שם נכתב כי תהיינה אלה שלוש מלחמות, שרק האחרונה שבהם תהיה סמוך לירושליים (אם כי מדברי הזוהר לא מחוייב שמדובר דווקא במלחמת גוג ומגוג).
הדברים הבאים הובאו בשם החפץ חיים בספר "אוצרות אחרית הימים" לגבי שלושת השלבים של מלחמת גוג ומגוג:
מן הראוי להביא כאן את עדותו של הגה"צ רבי אליהו לאפיאן זצ"ל [ספר לב אליהו, שמות, פרשת יתרו, דף קע"ב]: "אני שמעתי בלונדון מפי הקדוש ר’ אלחנן וסרמן זצ"’ל, שאמר בשם החפץ חיים זצוק"ל, שחז"ל אומרים שמלחמת גוג ומגוג יהיה שלוש פעמים, ואז הי’ אחרי המלחמה העולמית הראשונה, ואמר החפץ חיים שהמלחמה הזאת היתה מלחמת גוג ומגוג הראשונה, ובעוד עשרים וחמש שנה בערך תהיה עוד מלחמה עולמית שניה שהמלחמה הראשונה תהיה כאפס נגדה, ואח"כ תהיה מלחמת גוג ומגוג שלישית - עת צרה היא ליעקב, אבל ממנה יושע. וסיים הג"ר אלחנן ואמר, כי חבלי משיח מוכרחים לעבור, רק המשכיל בעת ההיא ידום ויתכונן בהכנה דרבה אולי יזכה לראות בנחמת ציון וירושלים".
(ספר אוצרות אחרית הימים, מלחמת גוג ומגוג, הערה 34)
כלומר עפ"י הדברים הללו, מלה"ע הראשונה היתה השלב הראשון, מלה"ע השנייה היתה השלב השני, והשלב האחרון יהיה מלחמת העולם השלישית, שיהיה "עת צרה היא ליעקב וממנה יוושע". כמו כן, מביא החפץ חיים בספרו הנפוץ "משנה ברורה" את הסיבה שהפטרת גוג ומגוג נקראת מדי שנה בשבת חול המועד סוכות:
לפי שלעתיד לבוא תהיה מלחמת גוג ומגוג בתשרי.
(מובא בשם האדמו"ר מזצ’ישוב זיע"א מלפני כמאתיים שנה, כי התאריך הספציפי בתשרי שבו תתחיל מלחמת גוג ומגוג יהיה הושענא רבה. זו הסיבה שרבים רואים במערכה האמריקאית נגד הטרור שהתחילה במלחמה נגד אפגניסטן בהושענא רבה כתחילתה של מלחמת גוג ומגוג אשר תלך ותסתבך עם הזמן)
לפי תיאור המלחמה בנביאים, מדובר במלחמה קשה ביותר, גם עבור עם ישראל, ובפרט עבור ירושליים, ובעבור ירושליים. כך נכתב בזכריה:
הִנֵּה אָנוֹכִי שָׂם אֶת-יְרוּשָׁלַיִם סַף-רַעַל לְכָל-הָעַמִּים סָבִיב וְגַם עַל-יְהוּדָה יִהְיֶה בַמָּצוֹר עַל-יְרוּשָׁלָיִם: וְהָיָה בַיּוֹם-הַהוּא אָשִׂים אֶת-יְרוּשָׁלַיִם אֶבֶן מַעֲמָסָה לְכָל-הָעַמִּים כָּל-עוֹמְסֶיהָ שָׂרוֹט יִשָּׂרֵטוּ וְנֶאֶסְפוּ עָלֶיהָ כּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ.
המלחמה עצמה אמורה להיות קשורה לירושליים. תקופת המלחמה הינה התקופה הקשה ביותר לעם ישראל ולעולם כולו, כפי שנכתב בספר דניאל:
וּבָעֵת הַהִיא יַעֲמוֹד מִיכָאֵל הַשַּׂר הַגָּדוֹל הָעוֹמֵד עַל-בְּנֵי עַמֶּךָ, וְהָיְתָה עֵת צָרָה אֲשֶׁר לא-נִהְיְתָה מִהְיוֹת גּוֹי, עַד הָעֵת הַהִיא. וּבָעֵת הַהִיא יִמָּלֵט עַמְּךָ כָּל-הַנִּמְצָא כָּתוּב בַּסֵּפֶר:
ובספר ירמיה נכתב:
וְאֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר ה’ אֶל-יִשְׂרָאֵל וְאֶל-יְהוּדָה: כִּי-כה אָמַר ה’: קוֹל חֲרָדָה שָׁמָעְנוּ, פַּחַד וְאֵין שָׁלוֹם: שַׁאֲלוּ-נָא וּרְאוּ אִם-יוֹלֵד זָכָר, מַדּוּעַ רָאִיתִי כָל-גֶּבֶר יָדָיו עַל-חֲלָצָיו כַּיּוֹלֵדָה, וְנֶהֶפְכוּ כָל-פָּנִים לְיֵרָקוֹן? הוֹי, כִּי גָדוֹל הַיּוֹם הַהוּא מֵאַיִן כָּמוֹהוּ, וְעֵת-צָרָה הִיא לְיַעֲקב, וּמִמֶּנָּה יִוָּשֵׁעַ:
תיאורים קשים אלה על המלחמה הפכו אותה לשם דבר במסורת היהודית, וגם במסורת העולמית. קיימות שתי דיעות בימינו לגבי מוראות המלחמה על העם היהודי. הדיעה האופטימית אומרת (מובאת גם בשם הרבי מלובביטש ובשם האדמו"ר ממעליץ שקיבל מרבותיו), כי החלק הרע של גוג ומגוג כבר מאחורינו, והוא התגשם במלוא חומרתו בשואה האיומה במהלך מלחמת העולם השנייה (החלק השני של מלחמת גוג ומגוג, כמובא למעלה). הדיעה הפאסימית אומרת שמה שאמור לקרות בחלק הסופי של גוג ומגוג יהיה אפילו גרוע יותר מהשואה, והאוחזים בדיעה זו מסתמכים על כתבי הקודש כפשוטן.
בין כך ובין כך עפ"י הדיעה הרווחת המלחמה תסתיים בסביבות ירושליים, ותהיה על ירושליים, אלא שכיום עולה אפשרות שמדובר במלחמה אחרת קשה ביותר, במלחמה אמונית ובקשיי אמונה חזקים ביותר שיהיו כרוכים במלחמה זו. את תחילת התהליך ככל הנראה, עפ"י רבנים בתקופנו, חווינו במסירת גוש קטיף לערבים אולי בניגוד לתחזיות כאלה ואחרות, את סופו של התהליך אי אפשר לחזות מראש, אך כנראה שמבחינה אמונית המצב עשוי להיות קשה ביותר, זהו החושך הגדול שלפני האור.
לָכֵן כּה אָמַר ה’ אלוקים: עַתָּה אָשִׁיב אֶת-שְׁבוּת יַעֲקב, וְרִחַמְתִּי כָּל-בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְקִנֵּאתִי לְשֵׁם קָדְשִׁי: וְנָשׂוּ אֶת-כְּלִמָּתָם, וְאֶת-כָּל-מַעֲלָם אֲשֶׁר מָעֲלוּ-בִי, בְּשִׁבְתָּם עַל-אַדְמָתָם לָבֶטַח וְאֵין מַחֲרִיד: בְּשׁוֹבְבִי אוֹתָם מִן-הָעַמִּים, וְקִבַּצְתִּי אוֹתָם מֵאַרְצוֹת אוֹיְבֵיהֶם, וְנִקְדַּשְׁתִּי בָם לְעֵינֵי הַגּוֹיִם רַבִּים: וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי ה’ אֱלקֵיהֶם בְּהַגְלוֹתִי אוֹתָם אֶל-הַגּוֹיִם, וְכִנַּסְתִּים עַל-אַדְמָתָם, וְלא-אוֹתִיר עוֹד מֵהֶם שָׁם: וְלא-אַסְתִּיר עוֹד פָּנַי מֵהֶם, אֲשֶׁר שָׁפַכְתִּי אֶת-רוּחִי עַל-בֵּית יִשְׂרָאֵל, נְאֻם ה’ אלוקים:
תגובה 1:
ר' צבי כתב
מועדים לשמחה לידידי ר' יעקב
קראתי את מאמרך שהובא ב"אחרית הימים". דברי החפץ חיים הם מן המפורסמות לגבי שלושה שלבים במלחמת גוג ומגוג.
אבל מכיוון שמה שעשוי לקרות בשלב האחרון והמכריע,הוא מאד מפחיד,הרי שיש לי הנחה והשערה שלא בהכרח חייבת להיות מלחמה עקובה
מדם.יתכן בהחלט "שהתוכניות" למעלה עשויות להשתנות במובנים מסויימים והכוונה שמה שכתוב ונאמר שתהיה מלחמה על ירושלים,יתכן
שמה שקורה עכשיו שכולם לוטשים עיניים לירושלים וכל האומות רוצות לנשל אותנו ממנה-זאת בעצם אופי המלחמה.יותר מדינית ולאוו דווקא
מלחמת דמים ממש.וזה תלוי אם נהיה ראויים לכך או חלילה מלחמה ממש עם כל ההשלכות הנוראיות.האופציה הזו שאני מביא,אינה סותרת
לכאורה את הנאמר במקורות.אני אישית מאד מקוה שהמלחמה תהיה אכן יותר מדינית ופחות פיזית ויש סיבה להרגע,אבל אין סיבה להיות
אדיש ובוודאי צריך לעשות תשובה ע"מ שאכן תהיה זו רק מלחמה מדינית.שגם ממנה ננצל בס"ד.